12/15/2009

Na skróty do piekła



beskid niski
okolice krzywej
moim zdaniem ktoś
wisiał na tym drzewie
ale może został odratowany

-------------------------------

Dziękuję, że przyszedłeś; chciałbym żebyś coś zobaczył - mówi jeden z bohaterów filmu „Ukryte”. Domyka drzwi i w pośpiechu, niezdarnie wyjmuje z kieszeni kamizelki brzytwę. Bierze zamach na własną szyję. Krew rozbryzguje się po ścianie, on pada na plecy. Główny bohater - mimowolny świadek - jest zaskoczony i przerażony ale milczy. W ogóle Heneke używa głównie ciszy. Nie ma niczego bardziej doniosłego. W sprawach Piesiewicza i Woodsa to hałas wyrządza najwięcej szkody.

Kiedyś wszystko szło wolniej. Wyleczenie z choroby, głupie podróże z miasta do miasta, listy, upadki dynastii, decyzje o wojnach. Kiedyś wszystko było niespieszne. Albo chociaż w jakimś rozsądnym tempie. Dzisiaj trwa wyścig kto pierwszy do wężyka spustowego i uwolnienia migawki. Sława trwa kwadrans, hańba nieco dłużej, mówił jeden z bohaterów „Informatora” Manna. Ból tym jest większy, że na sławę wciąż trzeba pracować długo, a plwocina pogardy przykleja się w jednej chwili.

Co mnie obchodzi czy ciekawy człowiek, senator, scenarzysta Piesiewicz jest kokainistą? Po cholerę mi wiedzieć ile kochanek miał po zawodach mistrz golfa Woods? To ich nos i łóżko. Dopóki nie zabiją, tacy ludzie powinni być oceniani za pracę. Oczywiście wolne zawody to najmniej wymierne fachy, ale szlag z tym - jestem dobry, bo napisałem dobry scenariusz, jestem mistrzem, bo wypełniłem wszystkie dołki mniejszą liczbą ruchów niż przeciwnicy. Każdy z nas po pijaku, a co bardziej światli także po ćpaku, wyczyniał rzeczy, których wstydził się nazajutrz stojąc nad muszlą klozetową.

Nie jestem z tych, którzy szybko rozgrzeszają. Bywa, że kamieniem potrafię rzucić zbyt szybko ale im dalej w lata tym częściej odpowiadam - nie wiem. Nie wiem jaka była prawda u Piesiewicza, nie wiem kto zawinił u Woodsa, ale ponoć wszystko czego możemy być pewni w życiu to zmiany.


Ten tekst to wyraz moich osobistych poglądów, nie należy go identyfikować z linią programową redakcji TVN24